5a sessió. 14 05 2011

El pantà del Foix, la font d’Horta i Castellet

14 de maig de 2011

Una passejada de descoberta

Iniciem la passejada al començament de la presa, a la carretera de Vilanova i la Geltrú a l’Arboç.
La passem per fer el camí que discorre per la riba dreta de l’embassament.

Al final de la mateixa seguim el camí que voreja les aigües per l’esquerra. En principi és estret, però aviat es fa ample i trobem dos xalets a mig construir i abandonats.

Arribem a Can Bladet, avui anomenat Can Guineu, on segueix una zona més o menys urbanitzada. Seguim per la via més fressada, entre cases i pinedes fins el fondo de la font d’Horta, que remuntem (el camí està indicat i condicionat).

Ens dirigim cap a la font, a la vista dels plàtans i altres arbres de ribera que la rodegen, així com un notable alzinar; un bon lloc per fer un mos.

Desfem el camí fins al principal, que seguirem per arribar a la carretera de Castellet a Clariana. Ara el nostre camí discorre pel costat de la via asfaltada, ja fins Castellet (una vegada arribem a la cruïlla amb la carretera de les Masuques, podem optar per pujar directament a la zona de dalt per la banda esquerra (accedim a l’església i la pineda, on es poden fer les activitats que preveiem) tot pujant pel vial que hi accedeix.

La passejada és accessible a l’alumnat de tots els nivells, d’acord amb els objectius de descoberta que ens plantegem. Des de l’observació de la vegetació en zones obagues fins els aspectes de geografia física i socials que ens possibilita l’entorn.

Pel que fa a l’època de l’any, és indiferent; en tot cas, a l’hivern l’obaga és més freda, però la possibilitat de descobrir Castellet quan s’aixeca la boira s’hi dona més.

La font d’Horta és un bon indret per dinar, com ho és Castellet. Segons això, es pot fer una parada per esmorzar al “xalet abandonat” o a la font.

És recomanable preveure transport fins a la presa per l’anada i des de Castellet per la tornada.

Hem de comptar amb la possibilitat d’activitats ofertes pel “Parc del Foix”, que va es van oferint periòdicament.

Aquí teniu on adreçar-vos:

Centre de Documentació del Parc del Foix
Biblioteca de Santa Margarida i els Monjos Cadí, 2
08730 Santa Margarida i els Monjos Tel. 938 186 705
p.foix.cd@ diba.cat
Horari: de dilluns a divendres de 15.30 a 20.30 h;
dimecres i dissabtes de 10 a 13.30 h

Centre de Serveis la Marina
Servei de Vigilància
Carretera de Castellet a Vilanova, km 11
Tel. 639 347 713
Ajuntament de Castellet i la Gornal
Rosselló, 19-23
08729 Castellet i la Gornal
Tel. 977 670 326. Fax 977 670 277
castellet@diba.cat
http://www.castelletilagornal.net/
Ajuntament de Santa Margarida i els Monjos
Av. de Catalunya, 74
08730 Santa Margarida i els Monjos
Tel. 93 898 02 11. Fax 93 898 03 60
st.m.monjos@diba.cat
www.santamargaridaielsmonjos.org

Webs del parc del Foix, amb informació sobre la font d’Horta i voltants:
http://www.diba.es/parcsn/parcs/plana.asp?parc=12&m=127&s=785&o=5
http://www.diba.es/parcsn/parcs/fitxers/pdf/p12d048.pdf

En aquest lloc trobareu documentació acurada sobre la presa i la seva incidència en el territori:
http://www.fundacioabertis.org/cat/actividades/estudio.php?id=21

                     Pantà de Foix

6 comentaris

6 thoughts on “5a sessió. 14 05 2011

  1. Som la Paqui López, la Maria Peña i la Tais Jarque de l’escola Arjau

    Presentem un treball a fer amb l’alumnat de cicle inicial.

    La nostra idea és fer la mateixa sortida del Pantà de Foix, la Font d’Horta i Castellet, però el tram de carretera el cobriríem amb autocar per la perillositat que suposa fer-la a peu amb nens i nenes d’aquesta edat., Per a qualsevol dubte o aclariment, ja sabeu on trobar-nos.Moltes gràcies per tot i a reveure!, Maria, Paqui i Tais.

    TÍTOL: ANEM A BUSCAR BOLETS!

    CURS: 2n de CI.

    OBJECTIUS:
    • Potenciar el gust pel contacte amb la natura.
    • Diferenciar l’obaga i la solana.
    • Promoure el respecte per la natura (ser respectuosos a l’hora de collir-los…)
    • Fomentar el treball en equip.
    • Conéixer les característiques dels bolets.
    • Identificar els bolets de la zona: rovellons, llanegues, llèmenes ( llengües de bou ) i fredolics.
    • Prendre consciència del perill de la ingestió d’espècies desconegudes.

    DESCRIPCIÓ DE L’ACTIVITAT:

    Treball previ a l’aula:
    Anteriorment els nens i les nenes hauran fet recerca d’informació sobre els bolets del Garraf (famílies, biblioteca, internet…).
    Visitar el mercat de Mar i veure bolets.
    S’intentarà que una persona “experta” vingui a les aules a fer una petita explicació del que cfal fer per ser un bon/a boletaire (indumentària, estris, manera de collir els bolets…)
    Fer els grups, distribuir responsabilitats…
    Sortida:
    Seguiríem l’itinerari de la sortida del dia 14 de maig però aniríem fent incursions a la zona de bosc.
    Pararíem a esmorzar a la Font d’Horta.
    Dinaríem a Castellet i després de dinar visitaríem el castell (prèvia reserva).
    Treball posterior:
    • Confecció d’una petita guia dels bolets del Garraf.
    • Col•laboració de les famílies per poder fer una exposició de receptes de cuina de bolets acompanyades de fotos.

    RECURSOS MATERIALS:

    Biblioteca d’escola i/o municipals: llibres, revistes…
    Ordinadors (internet).
    Un cistell per grup.
    Una càmera de fotos per grup.
    Un ganivet de punta rodona.
    Un xiulet per nen/a i una fitxa d’identificació personal.
    Dossier de treball amb fotografies dels bolets, carpeta i estoig.

    RECURSOS HUMANS:

    Mestres tutores. Un/a acompanyant per grup. “Experts” en el tema.

    TEMPORITZACIÓ:

    Començaríem a fer el treball previ, a principis d’octubre.
    Faríem la sortida a finals d’octubre, principis de novembre en funció de les pluges (humitat del bosc).

    AVALUACIÓ:

    En funció dels objectius, es tindria en compte per a l’avaluació, l’actitud en vers l’entorn, la realització del dossier i el treball en equip.

  2. Aquesta sortida ens ha semblat molt interessant. La sortida es pot adaptar per a diferents cursos de primària, per treballar continguts relacionats amb l’àrea de Coneixement del Medi. Una de les activitats que proposem estaria adreçada a Cicle Mitjà. Es podrien treballar els tipus de paisatge, el naixement del riu a la Serrala Pre-Litoral i la desembocadura que la trobem al costat de la tèrmica de Cubelles.
    La part que més ens va agradar va ser la visita a Castellet.
    Fins aviat!

  3. Aquesta última sortida, la del pantà de Foix, la veritat és que m’ha agradat molt. La veig adequada per anar amb tots els cursos de primària. A naturals quan s’estudia l’aigua, els pantans i les presses, i a socials principalment al CS quan s’estudia l’edat mitjana. És molt més motivant partir d’una sortida i fer un estudi previ.

  4. Bon dia,

    El comentari que faré és sobre l’última sortida, la del Pantà del Foix.
    Considero que, a més de fàcil accés, és una excursió força interessant per a alumnes de l’ESO, des dels de 1r fins als de 4t, variant el tipus d’activitats proposades.
    Pels de 4t, per exemple, que és el grup més nombrós que tinc aquest curs i com a professora de llengua, crec que podria ser interessant que, un cop a la presa del Pantà del Foix, seguissin un petit recorregut que ja portarien preparat els professors, en forma de gincana. Practicarien, a més de comprensió lectora, el seu índex d’orientació per una zona fins aleshores desconeguda per ells.
    Després haurien de fer un resum de què han fet per arribar al lloc de trobada (expressió escrita) i explicar-ho oralment a tots els dels altres grups (expressió oral).
    Crec que seria un bon exercici que contempla no només la vessant lúdica de la sortida, sinó també l’acadèmica.

  5. Il·lusionats amb l’última d’aquestes sortides, vam pujar a l’autocar i arribada a la presa del pantà de Foix. Amb un camí planer i més senzill que la darrera excursió, passant per Can Guineu i gaudint del bon temps que feia, ens vam plantar a la Font d’Horta. Un indret amagat i prodigiós on la simple recompensa de trobar-lo mereix el gran descans i el benestar del que vam gaudir. Un cop les piles carregades, últim tram fins arribar a Castellet i poder despedir-nos com aquest curs es mereix.

    Fins la propera, que la força ens acompanyi, adéu, fins sempre, sort!

    Alícia i Marc.

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Google photo

Esteu comentant fent servir el compte Google. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s