2a sessió. 19 02 2011

Sortida al massís del Garraf: la Pleta i la Morella.

Ens trobarem a les 9 del matí a l’aparcament del centre d’interpretació del Parc, a la Pleta (s’hi va pujant per l’avinguda del Rat Penat, que després és carretera de Castelldefels, des de la rotonda que hi ha al final de la carretera c-31, la de les costes, prop de port Ginesta, cliqueu).

Deixarem els cotxes i ens dividirem en grups. Un anirà cap a Campgràs i la Morella, mentre l’altre farà la visita a l’itinerari botànic i al centre d’interpretació del parc. A mig matí l’activitat es repetirà, invertint els grups.

Cal portar calçat adequat (l’ascensió a la Morella és de dificultat baixa, però hi és), aigua i esmorzar (millor partit en dos, ja que l’horari serà diferent segons el grup).

Per anar fent boca:

cliqueu aquí i tindreu informació sobre l’itinerari

i aquí sobre el centre d’interpretació del Parc

El bastó és opcional, però la càmera fotogràfica és quasi obligada; compteu en que tenim feina: mirar, veure, assimilar, conèixer, comunicar…

…omplir de contingut el lloc http://llocssingularsgarraf.wordpress.com/

La tornada està prevista cap a les dues.

Arriben aportacions, variades, sempre interessants.

La Margarida ens te pendents del seu últim recull de fotografies.

Aquí està.

I ENDAVANT!

12 comentaris

12 thoughts on “2a sessió. 19 02 2011

  1. Interessant recorregut, descobrint Karst, Avencs i imaginant-nos la circulació de gasos per sota nostre. Bones vistes després de l’ascens a la Morella. Un esmorzar ben merescut i per acabar un passeig i un audiovisual molt interessant. En conclusió, profitosa sortida.

  2. Activitat sortida Vilanova i la Geltrú -Sitges per la costa

    Observació d’un mateix paisatge en diferents moments històrics

    Aquesta excursió és força adequada per alumnes de cicle mitjà i superior de primària, tant pel que fa a la dificultat del recorregut com pels continguts que es poden treballar.

    Una activitat que es pot realitzar després de la sortida és l’observació i l’anàlisi d’imatges de l’entorn en diferents moments històrics. Amb aquest exercici els infants hauran de reconèixer el propi paisatge i adonar-se de la influència del pas del temps i, sobre tot, de l’acció de l’home sobre aquest i de la importància de ser el màxim de respectuosos amb els diferents hàbitats i espais que ens envolten per tal de conservar-los en bon estat.

    Aquesta activitat consisteix en repartir als alumnes (agrupats per parelles) un full amb imatges del mateix paisatge però d’èpoques diferents i que ells/es hagin de descriure-les oralment i escrita detectant les diferències apreciables degut al pas del temps. Se’ls pot demanar que diferenciïn entre les modificacions degudes a fenòmens naturals i les ocorregudes per la intervenció directe de l’home. Per enriquir l’activitat es poden donar fotos diferents a cada parella i que després del treball escrit s’iniciï una posada en comú de les conclusions i el debat que d’aquestes se’n derivi.

    Amb aquesta activitat es treballa tant el respecte al medi ambient i el seu reconeixement, com el concepte del pas del temps o l’expressió oral i escrita dels alumnes, entre d’altres.

  3. Sortida cap al Massís del Garraf. Sorpresa en veure a la Pilar de La Fassina que ens ha fet de guia fins a la Morella, autòctona del Massís ens ha acompanyat.
    A la Pleta hem vist l’audiovisual del Garraf,molt maco però l’espai era molt reduït i incòmode per poder assaborir-lo sense presses.
    Itinerari botànic: seguim el camí i els cartells ens indiquen les diferents plantes i arbustos típics de la comarca.
    Hem tingut sort,ha fet un dia esplèndid!!!!!!!!

  4. EL•LABORACIÓ D’ ACTIVITATS DIDÀCTIQUES A PARTIR DE LA SORTIDA TASTETS DEL TERRITORI
    LA MORELLA ( LA PLETA), GARRAF.

    PRESENTACIÓ DE L’ ACTIVITAT
    Sortida d’ un dia en autocar al parc natural del Garraf. Petita excursió per el parc. Observació del paisatge, la flora i possiblement algun tipus de fauna.
    Activitat dirigida a alumnes d’ infantil. Concretament P4.
    Descripció de l’ activitat: arribada al parc, lavabos, esmorzar. Inici de l’ activitat. Realització de dos grups: el primer petita excursió pels voltants del parc. Segon grup excursió i observació del jardí botànic.
    El primer grup podrà observar les característiques del parc: rocós, poca vegetació, arbres de poca alçada, creació d’ avenç, possibles perills…
    El segon grup observació de les plantes més característiques de la comarca: margalló, plantes aromàtiques, arbustos …
    Aquest segon grup farà una recol•lecció de plantes amb aromàtiques i faran bossetes d’ olor per poder-se endur: d’ espígol, romaní.
    Un cop acabada l’ activitat s’ intercanviaran els grups.

    Acabats els dos grups jugarem al joc de les imatges. Mostrarem diferents imatges de la visita realitzada tant al jardí botànic com de la passejada. Els infants hauran de reconèixer el noms de les flors, plantes, elements no naturals dins del parc… bé tot allò que hem anat ensenyant durant la sortida.
    Realitzat el , els infants dinaran i tindran temps lliure per jugar i fer disbauxa. Tornada a l’ escola.

    OBJECTIUS
    • Observar el terreny que els envolta.
    • Observar i manipular dels elements naturals que es poden trobar.
    • Respectar i valorar l’ entorn
    • Gaudir amb una sortida a la muntanya.
    • Reconèixer els elements treballats.

  5. La veritat es que com diu la Vanessa, l’audiovisual va estar amolt bé, i tot i que l’espai era molt reduit, estava molt ben montat i amb uns efectes molt bons que ho feien tot molt més real i vivencial. No havia estat mai per la zona així que també em va servir per saber-ne una mica més al respecte!

  6. Sobre l’audiovisual, he de dir que m’ha sorprès. M’ha semblat molt ben fet: el so del vent, les imatges, la veu en off, tot “molt al seu lloc”. No l’havia vist mai i realment m’ha agradat molt.
    La sortida també va ser molt agradable. Llàstima de la pèrdua de la guía, je, je. Ja repetirem l’any vinent!

  7. Penso que aquesta sortida també és bastant adequada per a alumnat més menut, de Primària, sobretot pel recorregut dels sentits que els permet conèixer la vegetació de la zona on viuen i reconèixer-la posteriorment, els dóna una perspectiva diferent del nostre entorn (fora de pobles i ciutats) i ens permet (als i les mestres) introduir i tractar temes com el respecte pel medi ambient i l’estima pel nostre entorn, temes molt importants i que, com abans es comencin a tractar, millor.

  8. D’ALTITUDS, UNITATS FÍSIQUES I LÍMITS ADMINISTRATIUS…

    Dimarts passat comentava amb una persona del Curs l’alçada dels cims del Garraf i on pertanyien.

    Hem de diferenciar d’entrada el que és el Massís del Garraf de la comarca del Garraf.

    Normalment és considerada la Morella petit cim on vam anar l’altra dia amb els seus 592 m el més alt del Garraf. Hem de tenir en compte però que pertany al municipi de Begues al Baix Llobregat.

    Però el cim més alt del Garraf és el Montau, no Montcau com comentava l’altra dia amb l’amic del Curs i que com vam comprovar pertany a la Serra de Sant Llorenç del Munt.

    El Montau doncs amb els seus 652 m al municipi d’Olesa de Bonesvalls és el cim més alt del Massís del Garraf i de la comarca quan aquest municipi hi pertanyia.

    En aquest municipi tocant a Vallirana encara hi tindríem el segon cim en quant a alçada, el Puig Bernat amb 606 m.

    Amb la nova redistribució administrativa el cim més alt del Garraf és la Mola amb 532 m, on vam pujar l’any passat, fita de quatre termes: Olivella, Begues, Olesa de Bonesvalls i Avinyonet del Penedès.

    Espero que aquestes dades serveixin per aclarir dubtes.

    Ramon Lluís

  9. Coves i galeries infestades de rat-penats, animals traslúcids, rius subterranis de 20 metres de diàmetre, avencs dels quals en desconeixem la profunditat…

    Estem parlant d’un món remot de Jules Verne? No, això ens queda força més a prop. Ara només cal que sapiguem transmetre què cal fer -i, sobre tot, què cal no fer- per tal que no quedi tot colgat sota un llit de brossa i runa.

    Sembla que anem pel bon camí.

    Només em queda una pregunta, però. Faran treure les creus del pics en nom de la correcció política?

  10. TASTETS DEL TERRITORI. SESSIÓ 2ª—19 FEBRER 2011

    SORTIDA LA PLETA-LA MORELLA—PARC DEL GARRAF
    NEUS BENAVENT I VALLÈS — IES CUBELLES
    ASSIGNATURA: CIENCIES DE LA TERRA I DEL MEDI AMBIENT
    CURS: PRIMER I SEGON BATXILLERAT
    ASPECTES A TREBALLAR:

    Previament, a l’aula

    1. Època geològica del Massís del Garraf
    2. Orogènesi
    3. Mapa geológic del parc
    4. Mapa topogràfic del parc
    5. Tipus de roques,i el seu origen
    6. Què és el “Karst”?
    7. Proces de karstificació, i les reaccions químiques que el provoquen
    8. Concepte de parc natural, i figures de protección en general
    9. Usos d’ un parc natural

    Treball “in situ”

    10. Observació d’ estrats i plegaments
    11. Observació de roques calcàries
    12. Observació del sòl i del relleu
    13. Observació del procès de karstificació.
    14. Observació dels accidents geologics que en resulten:
    • avencs
    • rasclets
    • dolines

    15. Funcionament del centre d’ interpretació del Parc
    16. Recollida de documentació del centre

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Google photo

Esteu comentant fent servir el compte Google. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s