Sessió 1: Masia Cabanyes

Programa de la sessió:

9 h:
Rebuda i salutació. Explicació de com fer les diferents aportacions als diferents blocs. Presentació de les sortides previstes.

Codi QR: Com ho fem?

9’30 h:
Taller de Viquipèdia a carrec de l’Àlex Hinojo, GLAM Ambassador i soci d’Amical Viquipèdia i Laia Benito Pericas, Professora de secundària i sòcia d’Amical Viquipèdia.

10’30 h:
Presentació del centre d’interpretació del Modernisme de la Masia d’en Cabanyes.

10’45 a 11’30 h:
Esmorzar i visita a la Masia. Es faran dos grups, mentres uns esmorzen, els altres faran la visita.

11’30 h:
Inici de l’itinerari.

VEGEU ELS DETALLS DE LA RUTA CLICANT AQUÍ

28 comentaris

28 thoughts on “Sessió 1: Masia Cabanyes

1. Vaig trobar molt interessant tot el que ens vau explicar de la vikipedia. Jo particularment no sabia res de res de tot el entramat de gent que hi havia al darrera.
    I aquell noi i aquella noia encomanaven entusiasme i ganes de participar-hi en aquesta experiència!!
    De la visita a la Masia Cabanyes i la passejada per les Masies del voltant he fet un petit vídeo!! si cliqueu aquest enllaç el podreu veure!

Bones vacances!!!!!!!!

2. Per concloure el curs comentaré la primera sortida, per dos motius:
    1.- Em va impactar tot el que allà es va dir (i l’entusiasme amb que es va fer) sobre la Viquipèdia i les grans possibilitats que ofereix i que jo desconexia.
    2.- Aquest mes de juny vaig tenir l’oportunitat de fer una visita guiada a la Masia Cabanyes amb alumnes de P4.
    Els nens i nenes es van quedar impresionats per les dimensions de la masia i pel seu mobiliari. La visita que es fa amb els alumnes d’aquesta edat es breu. Després s’organitzen jocs al jardí, basats en les diferents arts (arquitectura, pintura, musica, escriptura..) . Els nens i nenes organitzats en grups s’ho van passar molt bé.
    Per acabar, varem gaudir del continguts de les nostrs carmanyoles a l’ombra dels arbres de la zona de barbacoa..
    Una sortida totalment recomanable..
    Bon estiu a tothom!!

3. Benvolguts/des,

Us adjunto la meva aportació al curs, fruit de la visita a la Masia Cabanyes, la qual m’ha fet pensar de treballar amb els alumnes dos artistes vilanovins destacats com són Alexandre de Cabanyes i Enric C. Ricart, tot emprant alguna de les tècniques que utilitzaven per desenvolupar la seva obra.

Si cliqueu el següent enllaç hi accedireu

Click to access objecte.pdf

4. Junt amb la d’Olivella, la de la Masia d’en Cabanyes -i les altres masies- ha estat, per mi, de les sortides més boniques i interessants. Ens ajuda a conéixer un indret molt i molt proper, i per tant segurament desconegut, i ens permet treballar a diferents nivells:
    Per una banda, la masia en sí, i el centre d’interpretació, ens donen una visió de la vida tal com era aquí mateix fa dos-cents anys. I no cal que el nostre avi fos un poeta, o un pintor, o un hereu, ni un diletant, sinó que la cuina i les sales del servei ens donen una idea de com vivien els qui treballaven per altri -en aquest cas, tots nosaltres-. No cal dir com es pot treballar des de les ciències socials, les literatures, i naturalment la visual i plàstica tot el relacionat amb la casa del poeta.
    Per altra banda, el conjunt de les masies del voltant -i podríem afegir-hi Mas Solers- ens dóna una visió global de l’agricultura i del teixit empresarial pre-industrial de la zona, que en aquest cas és obvi que vivia d’esquena al mar. Per no fer esment, també, de l’arquitectura dels diferents masos, els quals veiem fugaçment cada cop que encarem la C-15, ja que ben pocs de nosaltres hem entrat a Carro o hem apreciat la Torre d’en Veguer, per posar dos exemples.
    I per últim, per què no rematar-ho amb una minúscula caminada fins al Pi Gros? Molts dels presents no coneixíem que cinquanta passes més enllà hi ha un arbre majestuós, enorme… i no cal negar-ho, força maltractat pel temps i la gent.
    En resum, per mi la sortida amb més lectures i la més fàcil de realitzar amb alumnes, per propera i pel ventall de possibilitats que ofereix.

5. Hola a tothom!
    La primera sessió molt interessant.
    En primer lloc per entendre més com funciona això de les wiki.
    En segon lloc per anar a la masia Cabanyes que feia anys que no visitava per dins.
    I per últim per la caminada que ens permet treballar diverses coses de la meva matèria, que és la geografia de 3 ESO, com són el sector primari i el treball de la vinya, hi ha un moment en que passem per davant d’una vinya en que la meitat del camp són ceps i la resta estan emparrats i per tant parlar de la mecanització del camp i les conseqüències que això té; també la combinació d’usos del territori primaris i secundaris i com han evolucionat en el temps i la importància de les vies de comunicació…

6. Torno a ser jo, l’Ana. Ostres, ahir em vaig equivocar i vaig posar el comentari a la sessió que no tocava, ja l’he posat on correspon.
    Aquesta primera sessió va ser per mi molt enriquidora. Per començar, tot el tema de la Viquipèdia era per mi un món desconegut, la veritat. No sabia que és quelcom on tothom pot contribuir i alhora tothom pot ser “responsable” a l’hora de vigilar que la gent no faci malifetes penjant coses que no hi pertoquen. Tot i que jo treballo a infantil, trobo que és una eina molt bona per treballar amb la canalla usant-la de manera correcta.
    També em va agradar molt la visita a la Masia d’en Cabanyes, ja que mai hi havia estat. Està realment molt ben conservada i la visita és un goig.

7. Hola a tothom, soc l’Ana.
    Volia valorar molt positivament la primera sessió dels tastets a la Masia d’En Cabanyes. Mai havia tingut la oportunitat de visitar-la i em va agradar molt. Vaig trobar molt interessant quan ens van explicar les races de cavalls que tenien i els tipus de carruatges.
    L’itinerari molt xulo, i la veritat és que anar fent les sortides de totes les sessins ens ha donat idees per planificar sortides amb la canalla a l’escola, a més de proporcionar-nos un bagatge personal per anar a caminar i passejar pel garraf.

8. Ja fa molt dies del primer tastet, doncs ja anem pel 4t, però encara no havia començat amb els montatges de fotos i ja que sembla que ha tingut èxit no vull deixar-vos sense les fotos que vaig fer el primer dia aquí estan per qui les vulgui veure.
    Mª Dolors Dedeu

9. Però després de revisar les aportacions, poca cosa més es pot dir. He pensat però que, com que hem anat a dels Cabanyes, tal volta és interessant fixar-nos també en el personatges, a més de les construccions i els entorns, car aquests exerceixen sens dubte influència sobre els primers. He rescatat l’inici d’un dels poemes d’En Manel que parla de natura, de vida (versió original).

(de “EL ESTÍO”)

Gala y beldad y juventud y copia
    De frutos varios ufanosa ostenta
    Natura; y hombres, brutos,
    Inanimados troncos,
    Rudos peñascos y ligeras auras5
    De la gran madre la fecundia sienten.

10. Bona tarda, tot i què la sortida de les masies em va agradar, també vaig trobar a faltar visitar alguna per dins (curiositat) !
    La veritat que l’ explicació de les wikipèdies em va agradar moltíssim! Pensava que funcionaven diferent!
    Bé, fins la propera!

Cris

11. Hola a tothom,
    Molt interessant aquest primer tastet pels voltants de Vilanova, zona que desconeixia totalment i que em fa pensar en la quantitat de recursos que tenim a l’abast i que no se n’adonem de la carga educativa que tenen per al nostre alumnat. Perfectament aquesta sortida es podría aprofitar per treballar des de l’àrea de plàstica, treballant l’arquitectura de les màsies, la seva història, la història familiar, l’entorn social-cultural de l’època; també en medi es podia treballar l’entorn natural de Vilanova (fauna i flora), tipus de vegetació i conreus, educació física (ruta amb btt), …
    Per altra banda m’agradaria felicitar i dónar les gràcies als companys i companyes que van fer possible que vinguessin l’Àlex i la Laia per parlar-nos de la vikipèdia i pel “cafenet” de desprès. Em vaig quedar impressionada des del minut 1 de la seva exposició. És un recurs que penso que s’hauria d’extrendre a tots els centres perquè és una activitat força interessant des de tots els àmbits, des de l’educatiu fins l’emocional i social dels alumnes. La primera sessió d’informàtica que vaig tindre deprès del dissabte va ser mostrar als alumnes el funcionament de la viki i van sortir força engrescats amb la idea de poder escriure sobre algun tema i més encara, que això ho podia veure quasevol persona.
    Ens trobem dissabte per tastar un altre nou territori!

12. Hola companys, he llegit els vostres comentaris i les vostres idees per treballar amb la canalla. Estàn molt bé. Volia compartir una altre idea que ens ha vingut al cap aquest mateix matí a una companya i a mi quan preparàvem la sortida de colònies per la setmana vinent. Hem pensat de fer-los llegir el mapa de carreteres que surt al google maps i fer un treball de comprensió lectora i alhora hem pensat que estaria bé relacionar-ho amb les noves tecnològies com ara els GPS que tenen els mòvils moderns. És a dir, per no enrollar-me, que si feu aquest camí amb els vostres alumnes per treballar el territori, o el modernisme, o la vinya…
    penseu també amb la possibilitat, si teniu un GPS de muntanya o un mòvil “de esos k lo saben todo”, a comprovar si la ruta aparèix i quines masies, carrers, i/o naus industrials hi aparèixen en el recorregut. Encara k sembli impossible avui dia, no tots els nens han vist el funcionament, ni manegat un GPS!!!!
    RAQUEL
    Fins aviat.

• Hola Raquel, tens raó amb la possibilitat d’utilitzar el GPS. Sapigueu que us podeu descarregar les rutes que farem aquest curs. En concret la de la primera sessió ja hi és, la trobareu clicant “VEURE ELS DETALLS DE LA RUTA”.

Xavier

13. Bona nit, la sortida de les Masies va estar molt bé, no coneixia aquest entorn i penso que excursions que farem m’ajudaran a conèixer els voltants d’on treballo. Què dir del taller viquipèdia? molt interessant amb el que vaig aprendre una altra forma de treballar amb l’alumat amb les tics. Ja estic desitjant que arribi el dissabte per fer un nou tomb.

14. Hola, Em va agradar molt la primera trobada de tastets de territori. Per començar la xerrada-introducció a la viquipedia va estar molt interessant i a partir d’ara encara en podrem treure més profit, i la visita per la Masia den Cabanyes em va agradar molt ja que mai l’havia vist per dins.
    M’hagues agradat molt poder visitar per dins algunes de les masies que vam veure, hagues estat encara més interessant.

Ens veiem aquesta setmana amb una altra trobada i amb moltes ganes de caminar!

Sílvia

15. M’heu fet recordar l’època en la qual tota la meva família fèiem aquesta petita ruta per menjar tots junts els diumenges. També l’havia fet vàries vegades amb bicicleta amb el pare i el germà, i d’això ja en fa bastants anys.
    Tot i així cada cop que fas la ruta t’hi trobes quelcom diferent, màgic, extrany. En aquesta ocasió, poder gaudir de la vinya i els ametllers florits van ser espectacular.
    Per poder fer-la amb els alumnes podríem adaptar-la amb Medi (Conèixer l’entorn que ens envolta), (tipus de conreu i vegetació de la zona), (història del romanticisme a la comarca), etc.
    Seria interessant treballar per projectes i adaptar la sortida a l’aprenentatge que van adquirint els alumnes. Seria interessant poder visitar alguna masia per tal de veure com vivia la “Jet Set” de l’època.
    Penjaré unes quantes fotos al Facebook per qui las vulgui visitar.

16. Ha estat un primer tastet molt interessant, sobretot per la primera part de la sessió on ens van introduir (gràcies a l’Alex i la Laia) a la Viquipèdia. Juntament a aquesta part em va agradar l’oportunitat que ens van donar de visitar la Masia d’en Cabanyes desprès de molt de temps d’haver-hi estat. Per aquest motiu, a “Llocs singulars del Garraf” he volgut fer una entrada sobre el recorregut fet a la Masia d’en Cabanyes.

Fins la propera!

17. Bon dia, trobo que ha estat molt interessant la sortida d’aquesta setmana, no coneixia gaire el territori i penso que aquestes sortides poden ser molt aprofitables, encara que m’hagués agradat molt visitar alguna masia per dins.

18. Hola a tots! Anava preparada per passar calor doncs el dia prometia però alhora pensava quín fred que farà a dins de la Masia Cabanyes! La rebuda immillorable,l’estança calenteta i preparada i el cafè tot un detall.
    La sortida pels voltants molt bé tot i que fa pena que els polígons envaeixin el territori.Vaig trobar que hi havia molta brutícia i escombreries al nostre pas ,coses de la civilització.
    Fins la propera! Ja m’he descarregat el programa del codi QR, no en tenia ni idea! El primer que he pogut desxifrar es l’etiqueta de la pinya natural que hem menjat de postres!!!!!!

19. Bon dia, la sortida d’avui m’ha agradat molt; jo ja l’havia feta feia uns quants anys però avui he recordat les diferents masies que hem anat trobant al llarg del recorregut i també n’he descobert d’altres (Mas Parés). El dia ens ha acompanyat molt.
    El que si he trobat a faltar és visitar-ne algunes amb més detall. Proposo fer una sortida extra i visitar (si és possible) la Masia Samà i la Torre del Vaguer amb més detall. Són dues masies situades prop de Vilanova i poden ser el motiu de fer una sortida per conèixer el territori que envolta la ciutat.
    Mentre caminàvem m’he adonat que una època adient per poder fer aquesta sortida és la tardor i aprofitar per treballar el tema de la Vinya i el vi a l’escola.
    Fins la propera!!!

• Si, tens raó. De fet havíem de fer la visita més detallada a Santa Magdalena, però no va poder ser.

La teva proposta és molt bona. Ja ho saps, el proper curs a treballar ” la vinya i el vi”, aprofitant aquest paratge.

Gràcies i salutacions

20. Hola a tots i a totes! Entranyable el passeig d’avui. Crec que podria aprofitar el passeig per valorar els materials de construcció dels murs de pedra i relacionar-ho amb la litologia del terreny. Però avui també he descobert que si mai tinc dubtes sobre com posar el paper higienic correctament puc consultar al viquipedia: “toilet paper orientation”. Molt bona la xerrada!!!