Sessió 3: Baixada de les Guatlles

Sortida:  9 h. del matí a la Masia d’En Frederic, seu de l’Associació dels Tres Tombs (A 300 metres de la Masia d’En Cabanyes).

Enfilarem cap al Mas de l’Artís, tot i que no passarem per la pista principal, ho farem per camins i senders més pintorescs. Com a punts d’interès de l’excursió, destaquem les cabanes de pedra que trobem pel camí, el GR que puja al Mas de l’Artís, el Fondo de les Oliveres, les vistes de la plana de Vilanova i Cubelles i la Baixada de les Guatlles.

Al Mas de l’Artis, farem una pausa on responsables de l’espai Web “Wik¡pedra, barraques de pedra seca” ens faran una explicació del seu projecte sobre les barraques i cabanes de pedra seca de Catalunya.

Aquí hi trobareu més informació:

http://wikipedra.catpaisatge.net/

 

L’arribada està prevista a les 13 h. a la mateixa masia d’En Frederic on responsables de l’Associació dels Tres Tombs ens mostraran els animals, carruatges…

El nivell de dificultat el podem considerar moderat, el perfil és una mica més accidentat i com que passarem per senders poc transitats, aconsellem un bon calçat.

CLIQUEU PER VEURE ELS DETALLS DE L’ITINERARI

20 comentaris

20 thoughts on “Sessió 3: Baixada de les Guatlles

  1. Hola bona dia, aquesta sortida és una de les que més em va agradar pel descobriment que vaig fer, aquesta ruta ja l’havia fet en bici, i quan em trobava les barraques de pedra seca, no donava massa importància, ara ja les miro d’una altra manera, conèixer la tradició dels oficis de la zona tant en la construcció de barraques de pedra seca com tot el tema del forn de calç, m’ha fet entendre moltes de les costums i tradicions del nostre poble.
    Proposta didàctica: treballar els oficis tradicionals del Garraf. Es pot fer tant a Educació Infantil com a Primària, i inclús podem construir la nostra barraca amb diferents materials: fang, plastilina… i ensenyar un ofici antic i com ha anat evolucionant en quant a materials, eines i funcionalitat.
    Per cert, he tornat després de la desgràcia i no hi ha paraules per describir-lo…
    Fins aviat!
    Conxi

  2. Hola a tots,

    M’agradaria proposar una sortida, i taller alhora, pels alumnes de secundària en l’àrea de C.Socials, sobre la història del poble de Jafre, poble abandonat avui en dia però que presenta la possibilitat d’estudiar la història de la comarca, mitjançant l’exemple d’aquesta petita població vinculada al castell del mateix nom i a les terres que l’envoltaven, que més tard fou capital de baronia dotada d’esglèsia, rectoria i cementiri inclòs… Indret, en definitiva, que a la llarga es va unir al terme d’Olivella però que fins i tot va donar i dóna nom a la riera que travessa les terres del Garraf.
    Les curiositats dignes d’interès d’aquest poble són moltes, i em disposo a enumerar i a comentar a l’engròs les principals línies d’investigació que es podrien dur a terme, mentre que es fa una o més excursions a la naturalesa d’aquestes terres del Parc Natural del Garraf:

    1º: Els orígens del poble i l’antiguitat del conjunt urbanístic està documentada des de l’any 1139, i almenys des del segle XIV com a baronia, i cap el 1413 es va quedar sense habitants perquè tothom havia mort. Durant els segles XIII i XIV les terres eren a mans de jutges o batlles reials de Vilafranca del Penedès. Després, el títol pertangué a la familia Bertran que s’ocupà de la rehabilitació i repoblament a partir de mitjans del segle XVII. Enllaçats matrimonialment, les terres passaren a càrrec dels Catà, nous barons de les terres. Més endavant, les famílies propietàries de la baronia foren els Martí, els Papiol -la casa dels quals és l’actual Museu Romàntic de Vilanova i la Geltrú- i també els Torrents.

    2º: La vida econòmica del poble que consistia, antigament, en el treball de la llenya i les pastures i més endavant, des de la restauració del conjunt al segle XVII fins ja al segle XIX, i com a la resta de la comarca, a l’explotació de les terres amb el conreu de la vinya i la comercialització de les veremes que féu augmentar la demografia del poble.

    3º: Les restes arqueològiques que ens ha deixat el llogaret: la casa del baró de Jafre, la dels masovers, la casa del rector i, amb especial atenció, la capella dedicada a santa Maria de Jafre -fóra molt interessant descobrir l’estil i els detalls artístics d’aquesta capella que tot i estar en mal estat presenta encara trets molt rellevants-. Les restes estan totes en mal estat, d’aquí la meva suggerència per abordar una investigació i/o taller amb algún especialista en arqueologia per intentar esbrinar de quina data són les construccions arquitectòniques i quin mètode s’ha d’utlitzar per descobrir-ho. Fóra molt interessant fer una petita iniciació a temes d’arqueologia en l’àrea de les Ciències Socials.
    En conclusió, per estudiar els vestigis de la comarca i valorar com n’és de difícil i costós el manteniment d’un conjunt urbanístic d’interès artístic i històric que actualment està abandonat.

    4º: Per últim, analitzar i comprendre com a mitjan segle XIX, tot i dur-se a terme una altra restauració de l’esglèsia i haver un cert ressorgiment demogràfic, el poble va anar despoblant-se a causa dels estralls que van provocar la fil·loxera a tota la comarca cap al 1879-1880. Entre el segle XIX i el XX es va donar bona part del progressiu èxode rural cap a les ciutats, perquè quan la vida econòmica s’empobreix al camp, la migració de la població cap a les ciutats és un fet inevitable. Tot i així, el 1960 encara quedaven 19 habitants a la vila.

    Crec que aquest índex donaria per molt a l’hora de treballar la història d’un petit poble que avui ja no existeix però que té unes dimensions culturals molt boniques d’estudiar.

    Amb carinyo, i fins aviat…

    Xavier Pascual

  3. Vaig fer aquest vídeo fa dies i ara després de l’incendi de la setmana passada me l’he mirat amb molt de carinyo perquè segur que ara tot allò tan maco que vam veure aquell dia haurà desaparegut sota les flames!! Em poso molt trist de pensar-ho!!
    Aquí teniu el link per si el voleu mirar i recordar!!

    Una abraçada!!

    • Ostres!!! Què bonic i pensar que ara ja no queda res!! Gràcies pel video! Podem dir que hem estat uns privilegiats per haver gaudit d aquest paissatge!!

      Esperem que siguem conscients del què hem perdut!
      Gràcies !
      Cristina Segura

  4. Sòc mestra d’Educació Infantil, i proposo una petita “programació” relacionada amb LES CABANES DE PEDRA.
    OBJECTIUS:
    .- Descobrir que és una cabana de pedra.
    .- Donar a conèixer als infants l’ús de les cabanes.
    .- Aprendre a respectar el nostre entorn. (les cabanes de pedra).
    ACTIVITATS:
    -. Explicació del conte d’En Patufet, on el seu pare que treballava al camp, va construir una cabana de pedra per poder-se aixoplugar.
    -. Farem una sortida al camp, per veure de prop una cabana de pedra.
    -. Un cop a l’escola farem un dibuix de la cabana, i entre tots ens inventarem una història que posarem al mural confeccionat , de les cabanes de pedra.
    -. A plàstica, amb fang, cada infant farà la seva “cabana de pedra”. Quan estigui seca se l’emportaran a casa on els hi podran explicar tot allò que han après de les cabanes de pedra.

  5. Totes les passejades proposades en els Tastets, per aquest territori que tenim tan a prop de casa i que és tan nostre, han fet que senti aquests espais encara més propis.
    En aquesta sortida m’ha cridat molt l’atenció les explicacions dels membres del Drac Verd. He visitat el wikipedra i m’ha impressionat la informació que s’hi pot trobar. Conec la situació d’una barraca que no hi està registrada: els de l’associació hauran de determinar si és de pedra seca o no, jo no n’estic segura.
    Tot mirant les mulasses penso que es pot plantejar algun problema de geometria, de càlcul de volums…
    Mercè Díaz

  6. Hola!
    Va ser una sortida bastant agradable i bonica. A més, vam tenir la gran sort que va fer un dia esplèndid. Em va agradar molt la sessió de la Baixada de les Guatlles i la podria aprofitar, com a professor llengua, per treballar els textos descriptius. Així, es podria treballar la descripció dels paisatges: masies, mulasses, vinyes, vegetació… Aquesta activitat pot realitzar-se tant a Primària com a Secúndaria. A més, es pot treballar el lèxic referit al paisatge i, al mateix temps, podem conscienciar l’alumnat que hem de cuidar i respectar la naturalesa. Podeu mirar el següent paisatge:

  7. Va ser una gran sortida, molt interessant . Conèixer a gent i gaudir de la seva passió per tindre cura d’aspectes propis i autòctons com les cabanyes de pedra. Un treball d’anys enrere que sembla va començar com un oci i s’ha convertit en gairebé una senyal d’Identitat cultural. Un aplaudiment per la gent del drac verd.

  8. Hola.
    En aquesta excursió he pensat que treballaria amb els meus alumnes els testimonis del passat que tenim, mulases, forns, marges de pedra seca… i reflexionar quin sentit deuria tenir fer-los, amb els marges mesurar amplituds per tal de veure si podria o no passar un tractor… també els forns de calç fer un treball previ de que és la calç, per que servia… i explicar el procés de transforació de la pedra amb calç… les repercussions en el paisatge i imaginar com devien ser diferents amb unes feixes plantades de vinya, garrofers, oliveres… sense pràcticament pi blanc.

  9. Em va agradar molt la sessió de la Baixada de les Guatlles. Una curiositat de les sortides d’aquest any, la masia ha pres un lloc notori. M’agrada molt aquesta idea i la podria agafar com a eix vertebrador d’algun tipus d’activitat. Des de llengua es pot treballar el vocabulari que envolta el món de les masies (les parts de l’edifici, les activitats relacionades…); però sempre m’agrada relacionar-lo trasversalment amb matèries com socials o ciències naturals, per donar major importància a la història dels masos i la rellevància que van tenir durant un temps, així com la relació amb el medi natural on estan interides.
    He intentat pujar una foto del “drac verd”, però m’he fet un embolic. ho intentaré en un altre moment.

  10. Hola a tothom, soc l’Ana.
    Volia valorar molt positivament la sessió dels tastets a la Masia d’En Frederic. Mai havia tingut la oportunitat de visitar-la i em va agradar molt. Vaig trobar molt interessant quan ens van explicar les races de cavalls que tenien i els tipus de carruatges.
    L’itinerari molt xulo, i la veritat és que anar fent les sortides de totes les sessins ens ha donat idees per planificar sortides amb la canalla a l’escola, a més de proporcionar-nos un bagatge personal per anar a caminar i passejar pel garraf.

  11. SORTIDA A LA MASIA D’EN FREDERIC

    Aquesta activitat està adreçada a nens i nenes d´Educació Infantil 5 anys. Aprofitant que el nom de la classe és la dels cavalls vam organitzar una sortida a la Masia d´en Frederic.

    Per contactar amb la Masia cal adreçar-se a l´Associació dels Tres Tombs on ens van oferir dues possibilitats: visita lliure o bé visita amb opció a pujar amb carro. Nosaltres vàrem triar la visita lliure pel fet que és gratuita.

    Un cop allà vam veure els cavalls, els vàrem donar menjar i després ens van conduir al magatzem on guarden els carruatges dels Tres Tombs. Allà ens van explicar com antigament els cavalls s´utilitzaven per fer totes les tasques del camp i que hi havia diferents tipus de carros.

    Per tal d´ampliar la informació ens van recomanar dos llibres. Aquí teniu les referències:

    Pascual Juan i Lloret i Pilarín Bayés: En Mateu i la Marta descobreixen els Tres Tombs. Editat per Ajuntament d´Esplugues i Colla dels Tres Tombs d´Esplugues. Novembre 2004

    Mercè Foradada i Lluís Amaré: Nosaltres, els cavalls i els Tres Tombs. Editat per Associació dels Tres Tombs. Abril 2008

    Després de la sortida vam fer un recull d´activitats relcionades amb el que vam veure. Us adjuntem fitxer.

    També hem fet un petit muntatge amb fotografies de la sortida. Aquest és l´enllaç:

    https://picasaweb.google.com/109129651626210369966/Muntatge02?authkey=Gv1sRgCLz3oK2AtenK4AE#5742817162215127938

    Agraïm molt el tracte rebut per les persones de l´Associació dels Tres Tombs que ens van rebre.

    Montse Besa
    Sílvia Calderero
    Mercè Sancho

  12. A mí també em va agradar molt el passeig. I em va impressionar el treball fet a la wikipedra quan el van explicar els dos membres de l’associació del Darg Verd, més encara quan vaig revisar la seua plana web. L’altre dia vaig estar passejant per Sitges i vaig veure algunes d’aquestes barraques i després les vaig localitzar a la wikipedra… molt xulo.
    Salutacions.

  13. Hola! a tothom!
    Vaig passar-ho molt bé en aquesta nova sortida de tastets. El tema de les barraques de pedra seca i el treball del grup del drac verd m’ha semblat molt interessant.
    Novament vull compartir les fotos que vaig fer amb totes i tots.
    Fins la propera

  14. De les tres excursión realitzades trobo que aqeusta té el paisatge més bonic. Donava la sensasió que estavem més endinsats al bosc. Va ser molt curiós el forn de calç perquè mai havia vist cap. Trobo que podria estar millor assenyalat. Son molt gratificants aquestes sortides perquè a part de fer exercici, gaudeixes dels paisatges que no conèixes, i t’aporten idees a nivell professional, sobretot amb els QR. SONIA ANTEQUERA REYES

  15. Hola!! La veritat que la sortida la vaig trobar interessant!: conèixer paraules noves com ” marrada” i les barraques de pedra seca.
    El paisatge d anada em va agradar, el de tornada no gaire, hagués preferit seguir pel camí.
    Destaco les wikipedres! Interessants, feu un cop d’ ull.
    Gràcies els que treballeu per fer-nos compartir les vostres experiències i coneixements!

  16. Benvolguts i benvolgudes,
    Aquesta tercera sessió m’ha agradat molt. He descobert un entorn per a mi desconegut, amb paisatges i camins que conviden a la descoberta. Som privilegiats de viure aprop de tot això. D’altra banda m’ha sorprès que tot plegat estigui tan mal indicat, p.e. el forn de calç! Com pot ser?! Una company va dir que era un dels millors i més ben conservats que havia vist mai. Cal que hi posem remei!
    Afegeixo que l’augment de dificultat m’ha permès fer una mica d’exercici, que mai no està malament.
    Fins a la propera i bones vacances.

  17. Holaaaa!!!
    Només comentar que l’excursió d’avui m’ha agradat molt! L’he gaudit moltíssim! M’ha agradat molt el camí, els paisatges, les curiositats que hem anat veient, i que augmentés una mica el nivell de dificultat! D’altra banda, m’agrada molt poder compartir una activitat que m’agrada amb companys/es actuals, d’altres anys, d’altres escoles, el que fa encara més agradable la sortida!
    M’alegra molt haver pogut gaudir d’aquest curs i espero poder fer-ho en les properes edicions!
    Salutacions!

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Google photo

Esteu comentant fent servir el compte Google. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s