Cubelles. El Foix.

Ja hi som, tercer trimestre, i seguim.
Aquest dissabte, 10 d’abril, ens tornem a veure, tal com figura al calendari.
Comptem amb la Neus, la Marta i la Sònia que ens han preparat un tomb per Cubelles, el poble i l’entorn (el riu Foix, Rocacrespa…)
Sortirem a dos quarts de deu (9:30) de la plaça de l’Estació (aquí, cliqueu)
No oblideu l’aigua, la mica d’entrepà, la càmera, les sabates adequades, el bloc, el llapis i tot el que ja sabeu… I sembla ser que farà bo, tot i que la primavera és variable pel que fa al temps.
Seguiu publicant les vostres aportacions al bloc, que anem construint i són molt vàlides (mireu, remeneu… gaudiu-me)
I fins dissabte!
9 comentaris

9 thoughts on “Cubelles. El Foix.

  1. Hola

    En aquesta sortida a Cubelles el que hem va cridar més l’atenció per poder treballar amb els alumnes són tots els aspectes d’urbanisme, les ciutats i el seu creixement… que es tracten en les socials de tercer d’ESO en el tema d’organització de l’espai.

    Podríem observar la combinació d’usos del territori pròxim a la desembocadura: usos urbans, naturals, comercials, agrícoles, esportius… i potser ho treballaria a partir d’un mapa i anar buscant els usos que es troben observant, caminat, preguntat per una zona limitada a les proximitats de la llera del Foix.

    Fins aviat
    Sergi

  2. Hola!
    Us deixo unes fotografies, concretament les dels arbres amb “escombra de bruixa”: conjunt de branques que es desenvolupen i formen una massa densa.

    http://picasaweb.google.es/MRosaPino/Escombrabruixa#

    Informació que he trobat:
    Els Fitoplasmas són paràsits que produïxen importants alteracions en l’equilibri hormonal de la planta afectada. Es poden detectar per un creixement desmesurat en alguna zona de la planta, el que, per la seva forma, li dóna el nom de Escombra de bruixa (Escombra de bruixota).

    Salutacions,
    Mª Rosa

  3. Marta Ferrer, Sergi Badenes, Froi, Sílvia Tomàs, Angela Palmero, Lucia Nervon, Carmen Lopez ha dit:

    Aquesta sortida per Cubelles podria servir-nos per fer una ruta d’orientació per descripció, tipus les que fan cada any en el centre escursionista de vilanova -AE Talaia-.
    En aquesta sortida es treballarien les àrees de Llengua Catalana i Ciències naturals. Pel que fa a l’àrea de llengua s’hauria d’elaborar un text descriptiu i un d’instructiu o bé la combinació d’ambdós per tal d’orientar els alumnes en el territori, tot fent aportacions puntuals sobre el paissatge i flora de la zona i d’aquesta manera treballant de manera transversal les dues àrees. A més, si el departament de socials col·laborés en la sortida, es podria fer una posterior recerca històrica de les mulasses o la història de les diferents poblacions per on transcorre la ruta.
    El resultat final de l’activitat hauria de materialitzar-se en un itinerari documentat que inclogués tota la informació que hem apuntat més amunt. Un exemple de text que podria il·lustrar els alumnes podria ser els ITINERARIS A PEU de Josep Maria Espinàs. Els nois i noies n’haurien de fer una lectura.

  4. INTRODUCCIÓ
    Sempre ens ha sorprès l’aparell nomenat “brúixola” que ens assenyala el Nord i ens orienta al camp, la muntanya, el mar…
    Els fenòmens del magnetisme terrestre són massa difícils per a fer-los entendre a nens de pocs anys, però no ho és la brúixola en sí mateix com a estri d’orientació.

    OBJECTIU
    Aprenentatge del funcionament elemental de la brúixola.
    Utilització com a aparell de camp.

    MATERIAL
    Una brúixola
    paper
    llapis

    L’EXPERIÈNCIA
    Aquesta experiència es pot adaptar a la sortida de Cubelles.
    De dalt de la muntanya que vam pujar, es veia tota la carena muntanyosa del Garraf (Atalaia, Pic de l’Àliga, el puig Montgròs, la Mola. la Morella…)
    Es pot fer un treball pels més petits (cicle inicial, mitjà) per esbrinar la situació de cadascun dels pics esmentat. Pels més grans poder treballar, quina direcció han de prendre quan et diuen que s’ha d’anar 50 m en direcció N 60º E.

    NORMES DE FUNCIONAMENT DE LA BRÚIXOLA.
    1.- Si la brúixola es fa funcionar en les proximitats d’algun camp magnètic més intens que el de la Terra,( com era el cas de les línies elèctriques que teníem al nostre damunt, ens hem de retirar una mica d’elles), la indicació obtinguda seria errònia.
    2.- No s’ha de sotmetre la brúixola a cops ni a esforços intensos, ja que pot perdre la seva exactitud.
    3.- No s’ha d’acostar la brúixola a aparells que generin camps magnètics molt intensos, perquè pot perdre la seva imanaciói, en el pitjor dels casos, invertir la seva polaritat. Es a dir, marcar el sud geogràfic en lloc del nord.
    DETERMINACIÓ DE LA POSICIÓ D’UN OBJECTE, EDIFICI, ETC.
    1.- Obrir la brúixola i col·locar el mirall de la brúixola de forma que sigui perpendicular a la base de l’aparell.
    2.- Prendre-la amb la mà esquerra i situar-la, horitzontalment, a l’altura dels ulls.
    3.- Alinear, visualment, els punts de referència de l’aparell amb la línia situada sobre el mirall i amb l’objecte del qual es vol determinar la posició.
    4.- Per als més petits, fem una línia visual al pic que volem identificar, o col·loquem un llapis sobre la brúixola en direcció a l’objectiu. Si observem sota del llapis en diu l’orientació.

    PER ALS MÉS GRANS:
    CÀLCUL DE LA DIRECCIÓ A SEGUIR QUAN SE SAP L’ORIENTACIÓ
    Suposem que es vol esbrinar quina direcció has de prendre quan et diuen que s’ha d’anar 50 m en la direcció N 60º E

    PROCEDIMENT
    1.- Situar-se sobre el punt des del qual s’ha de sortir.
    2.- Girar el limb de la brúixola (de color negre en el nostre cas) fins que els 60º que hi ha marcats sobre el limb coincideixin amb el senyal de referència que hi ha a la base del mirall
    perfil 001
    3.- Gira tot el conjunt de la brúixola fins que l’agulla magnètica (la mòbil) se superposi amb la doble fletxa que hi ha a la base. Un cop en aquesta posició, aquestes agulles indican el Nord geogràfic, mentre que la visual que passa pels punts de referència de la brúixola, ens dóna la direcció o sentit a prendre.
    4.- Fixa’t en algun objecte que hi hagi en la direcció d’aquesta visual i comença a caminar cap a ell. Quan hagis recorregut la distància prefixada (mentre) atura’t.
    perfil 002
    4.- Sense modificar la posició de l’aparell, fer girar el cercle graduat de la brúixola fins que l’agulla magnètica se situi dintre de la fletxa vermella que hi ha a la base de l’aparell. Així, l’agulla i el N marcat al cercle graduat coincidint exactament.
    5.- LLegir l’angle que forma la direcció N amb la visual que passa per l’objecte. L’angle es pot llegir a la base del mirall, on es veu la part exterior de l’esfera graduada. En el cas del dibuix l’angle és de 270º (el graus sempre es donen en sentit horari)
    perfil 003

  5. Hola a tothom,
    Estem totalment d’acord en el comentari del Jaime Sebastian ja que és una sortida ideal per anar amb l’alumnat perque coneguin l’entorn que els envolta (la història i l’art que té la població de Cubelles, el seu paisatge, el Foix…).
    D’aquesta forma, prepararíem una sortida de tot un dia a Cubelles i, previàment elaboraríem un dossier amb diferents continguts que treballaríem abans, durant i després de la sortida:
    -Història
    -Art
    -Geografia
    -Fauna i flora
    -Vocabulari
    -Ús de les TAC
    Ens veiem a l’última sortida.
    Salutacions companys/es

  6. Jaime Sebastian.

    La sortida va estar molt bé, i crec que és ideal per a l’alumnat pel tema del transport, i pel fet que es desenvolupa a prop d’un nucli urbà per si es produís alguna emergència.

    Els valors mediambientals són excel lents, i la temàtica que es pot desenvolupar a la desembocadura del Foix respecte a la recuperació i lluita per recuperar un espai que ha sofert la pressió urbanística és inesgotable.

    Salutacions companys.

  7. Bé, dissabte ens va mancar temps per a poder fer l’ itinerari per la desembocadura del Foix amb una mica de detall.

    Espero, però, que les explicacions us interessessin, i que us siguin útil per a preparar alguna sortida amb alumnat.

    El lloc dóna molt de sí, especialment per a les matèries de Biologia-Geologia, Medi ambient i Socials (ordenació territorial, urbanisme…), i té l’ avantatge de la proximitat a l’ estació del tren, i el lloc per a picnis sota la pineda ( ho dic per els/les que no vau arribar-hi).

    us apunto la web del grup fauna de cubelles, on hi ha molta informació de la biodiversitat de l’ àrea:

    http://www.faunadecubelles.com

    que us sigui de profit!!!

    NEUS BENAVENT I VALLES

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Google photo

Esteu comentant fent servir el compte Google. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s